Skupiny -ě / -ně

01.02.2010 13:47

Úvodní stránka | Čeština | Pravopis

Skupiny bě / bje, pě / pje, vě / vje, mě / mně

  • Písmeno ě označuje po retných souhláskách b, p, v, f dvě hlásky: j a e (např.: běh, sch, c, rtoch)
  • Vyslovené [je] se zpravidla píše ě.
  • Pouze ve slovech s předponami, kde slovotvorný základ začíná slabikou je, se píše je- (např.: objednat - jednat, vjet - jet).
  • Slabika vyslovená [mně] se píše buď , nebo mně.
mě-

např. ve slovech měkký, měřit, tamější (tam), soukromě (soukromý)

ve tvarech podstatných jmen (např. v 6.p. j.č. - v zimě)

ve 2. (koho, čeho) a 4.p. (kým, čím) zájmena (mě)

mně-

píšeme, je-li v příbuzném slově zřejmá skupina mn [mň] - např. rozumně - rozumný, temně - temný

ve 3. (komu, čemu) a 6.p. (kom, čem,) zájmena (mně)

 

Zpět

Otázky a odpovědi: Skupiny -ě / -ně

Co je to fěrtoch?

Folklór, odzadu dopředu uvazovaná široká nařasená zástěra lidového kroje, zdrobněle nazývaná též fěrtúšek, fěrtošek apod.. Nosí se na vrchní sukni zvané kanafaska. Fěrtochy se, stejně jako celé kroje, v jednotlivých regionech podstatně liší, protože byly vytvářeny po staletí vlivem daných podmínek geografických, ekonomických, etnických a společenských.

ukázka