Vztahy mezi větami hlavními

01.02.2010 11:51

Úvodní stránka | Čeština | Skladba

Významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami

Poměr slučovací

je mezi větami významově i mluvnicky rovnocennými.
Usmál se na mě a zamával.

a
Nezaváhala ani na chvíli a rychle mi podala ruku.
i Studoval jazyky i četl knihy.
ani
Nakonec jsme nelyžovali ani nebruslili.
nebo
Něco si ušiji nebo upletu
také
Rád si přečtu knihu, také se rád podívám na film.
též
Souhlasím s tebou, též to podepíšu.
pak
Sbalím si věci, pak půjdu na autobus

Poměr stupňovací

je mezi souřadně spojenými větami tehdy, jestliže obsah druhé věty stupňuje obsah věty první.
Usmál se na mě, dokonce i zamával.

ba
Prolezli jsme celý hrad, ba do sklepení jsme jen nahlédli.
dokonce
Honza dobře recitoval, dokonce hrál divadlo.
ba i
Slunce svítilo, ba i příjemně hřálo.
dokonce i
Přestala se stydět, dokonce se i rozezpívala.
nejen - ale i
Před příjezdem jsem nejen nakoupila, ale i uvařila.
nejen - nýbrž i
Příběh slyšel nejen od strýce, nýbrž ho i četl.
nejen - ale dokonce
Mladík se na mě nejen usmál, ale dokonce mě pustil si sednout

Poměr odporovací

je mezi souřadně spojenými větami, jejichž obsahy si navzájem odporují.
Usmál se na mě, ale já ho neviděl.

ale
Šli jsme na výstavu, ale měli zavřeno.
avšak
Začátek byl v osm, avšak nám to nikdo neřekl.
však
Udělal to správně, nepovedlo se mu to však včas dokončit.
nýbrž
Není to chvályhodné, nýbrž je to trestuhodné.
naopak
Nezlobím se, naopak jsem velmi příjemně překvapený.
jenže
Vařili jsme pudink, jenže jsme ho připálili
sice - ale
Sice měl z pozvání radost, ale odmítl přijít.

 

Poměr vylučovací

je mezi větami, jejichž obsahy se navzájem vylučují. Jestliže platí obsah jedné věty, neplatí obsah věty druhé.
Buď se na mě usmál, nebo se mi to jen zdálo.

nebo
Jdi raději domů, nebo se budou rodiče zlobit.
anebo
Přijď hned, anebo už nechoď vůbec.
buď - nebo
Buď moji zprávu nedostal, nebo nebyl doma.
buď - anebo
Buď přijmete naše pravidla, anebo hrajte s někým jiným.

Poměr důvodový (příčinný, vysvětlovací)

je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod, nebo vysvětlení obsahu věty první.
Usmála se na mě, měla mě totiž ráda.

neboť
Všichni spaly, neboť byli unaveni.
vždyť
Nekřič, vždyť už běžím.
totiž
Neslyšela jsem zvonek, byla jsem totiž v koupelně.
však také
Nerozčiluj se, však já také nejásám.

Poměr důsledkový

je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje důsledek, tedy to, co vyplývá z obsahu věty první, jako následek, popř. výsledek.
Usmál se na mě, a tak mi zlepšil náladu.

proto
Večer přijde návštěva, proto musíme uklízet
a proto
Bojím se o něj, a proto mu půjdu naproti.
a tudíž
Uvolnila se místa, a tudíž  si jdeme sednout.
tedy
Hodně zlobila, nic tedy nedostane.
a tedy
Rodiče už nemohli, a tedy jsme nešli dál.
a tak
Slíbila polepšení, a tak se na ni nezlobte.

 

Zpět